Elinore skall ingå i min lilla flotta av uthyrningsbåtar. Hon blir nummer fyra i raden. Faktum är att hon redan är bokad för tre veckor i sommar.

Luckbladet från gamla Grisslan är nu försett med en större ventil och själva luckramen är grovt inpassad till rufftaket. Finpassning blir efter plastningen av detsamma.

När man driver ett företag så får man hela tiden tänka på att slantarna måste rulla in. Arrendet, elen, vattnet, lönerna, råvarorna… allt skall betalas i tid. Ett projekt som Elinore, som inte omedelbart genererar pengar, får man jobba på när det råkar bli en timma över. Och på helger och kvällstid.

Min nyinskaffade Metabo lackfräs var det enda verktyg som kunde rå på det gamla linoljespacklet som låg på plankdäcket. Så här fint och jämnt blev det efter fräsning och slipning med in Festool Rotex och 40-grit papper.

Och just så gör vi. Sakta men tämligen säkert närmar vi oss målet. I och med denna veckas slut så är alla skador reparerade. Eller nja, alla uppenbarligen hål och rötskador är borta och åtgärdade. Däremot så återstår en förbaskat massa roliga moment, som t ex nybyggnation av lucka och garage.

Ruffen har blivit höjd och förlängd någon gång under båtens historia. Därmed så är ruffsargen i ganska bra skick. Inte sönderskrapad, inte bortom all räddning under den halvrunda listen i ovankant och riktigt bra under kvartslisten nedtill.

Underlagsdäcket är klart i sin helhet, och plastningen är inte långt borta. Vanligen så råder kyla inomhus i varvshallen, men i år har det blivit en liten ändring härvidlag. Den nya vedpannan, som trilskats i ett helt år, har äntligen blivit överlistad och levererar utav satans jävlar. Nere vid golvet har vi ca 9 grader, och gissningsvis toppar vi på 15-18 uppe vid taket. Luxury.